Posts In Category

Resipi

MakananResipi

Bersempena bulan perayaan Tahun Baru Cina ini, pasti anda semua tidak menang tangan dalam menyiapkan hidangan untuk keluarga dan tetamu.  Sudah tentu stok ramuan penyediaan tidak ketinggalan dengan menggunakan mentega dari SCS Salted Butter. Tahukah anda SCS Salted Butter sudah berada dipasaran selama 111 tahun. Versatil dalam memberi kesedapan pada

Read More
MakananResipi

Sudah menjadi tradisi bagi mereka yang merayakan Tahun Baru Cina untuk mengadakan majlis makan besar bersama keluarga tercinta.  Seperti yang lazim kita lihat, majlis makan besar Tahun Baru Cina akan dibuat di luar seperti di restoran-restoran eksklusif mahupun di hotel-hotel terkemuka, namun, tidak kurangnya juga ada di antara individu yang lebih

Read More
MakananResipi

Penulis jelas yang sekarang ni sedang musim tengkujuh, tapi tidak bermakna anda harus ‘berpuasa’ dari menikmati hidangan manisan sejuk seperti ais krim!  Untuk pengetahuan semua, penulis ini memang jenis suka makan pencuci mulut, lebih-lebih lagi jika manisan tersebut diramu dengan buah-buahan. Sampai suatu ketika, masa tu penulis teringin sangat nak

Read More
MakananResipi

Kita semua sedia maklum, orang Malaysia ni jarang nak hidangankan hidangan pembuka selera atau appetizer untuk tetamu andai menganjurkan majlis makan-makan atau rumah terbuka.  Jadi apa kata, penulis cadangkan anda untuk wujudkan suatu kelainan. Diinspirasi dari makanan perancis ala Itali, ini resepi Pasta Cawan Berkuah Tomato Dengan Meatball! Bukan kanak-kanak

Read More
MakananResipi

Biasa makan di kedai tapi tahu tak cara membuatnya? Baiklah, Pajeon merupakan lempeng Korea yang dibuat daripada adunan telur, tepung gandum, tepung beras, bawang hijau dan bahan-bahan lain. Pa bermaksud daun bawang dalam Bahasa Korea manakala jeon pula makanan yang disalut tepung dan digoreng. Selain resepi tradisionalnya, Pajeon ini boleh

Read More
MakananResipi

Dah jemu dah rasa asyik dengan menu jejemput atau cekodok di petang hari? Wanista kongsikan satu resepi mudah iaitu kentang fritters atau potato fitters untuk menu minum petang baru anda. Bahan yang kena sediakan pasti dah ada dirumah, tak perlu susah-susah nak ke pasar raya untuk membeli. Tak percaya? Okay, cepat

Read More
MakananResipi

Hari Makanan Sedunia adalah acara menggembirakan yang meraikan perkara yang menjadi kegemaran bersama semua rakyat Malaysia, iaitu makanan. Rasa gemar ini tidak mengejutkan disebabkan Malaysia terkenal dengan pilihan makanannya yang pelbagai dan banyak daripada masyarakat Melayu ke Cina hinggalah ke India dan Barat serta banyak lagi. Sempena dengan Hari Makanan

Read More
MakananResipi

Alahai bila dah tiba hujung-hujung minggu ni, mulalah selera makan lain macam tu datang. Pekena selera kampung pun sedap juga kan? Dah nama pun orang Melayu, tekak pun kadang-kadang teringin benar hendak makan hidangan asli orang kampung. Siapa di sini suka makan ikan pekasam? Sudahlah isi ikannya lembut dan cukup

Read More
MakananResipi

Sempena perayaan Deepavali yang bakal tiba 30 Oktober ini, jenama susu Fernleaf meraikan Deepavali dengan berkongsi resepi hidangan wajib sempena Deepavali iaitu Payasam. Istimewanya kali ini ialah bahan susu yang digunakan dalam penyediaan Payasam digantikan dengan susu penuh krim Fernleaf. Menariknya, Payasam di dalam bahasa sanskrit bermaksud susu. Bukan satu,

Read More
Resipi

Selalu yang suka makan sambal-sambal ni orang yang ada darah Jawa. Senang kata, masyarakat Indonesia memang tidak boleh jika makan tanpa secalit sambal pada nasi. Tetapi, apa kurangnya pula dengan kita orang Melayu ni. Jangan lupa, darah yang mengalir dalam badan ini setidak-tidaknya ada sedikit darah ‘orang sana’ sebab kebanyakkan

Read More
MakananResipi

Pernah rasa kenikmatan apabila menyuap kek yang dilapisi dengan agar-agar yang berperisa asli pandan ke dalam mulut? Kek ini amat digemari kanak-kank kerana teksturnya yang lembut dan mungkin juga diminati oleh orang dewasa dan tua kerana rasa serta aroma daun pandan asli yang serasi dengan kita sebagai orang Malaysia. Apa

Read More
MakananResipi

Ketupat sotong ?! Pasti ada yang baru dengar mengenai hidangan ini, pelik benar yer sotong boleh jadi ketupat. Hahaha. Okay, hidangan ini memang famous di sebelah pantai timur Malaysia. Of course lah dari negeri Terengganu yang kaya dengan hasil laut. Kebiasaannya ketupat sotong selalu dijadikan sebagai menu minum petang atau

Read More
MakananResipi

Rasanya, ramai di sini yang gemar menikmati hidangan masakan Itali kan? Buat apa anda pergi bertandang ke restoran khas yang menyediakan makanan Itali walhal anda sendiri boleh membuatnya. Wanista berkongsi resepi mudah bagaimana anda boleh membakar Lasagna serta membuat Spaghetti Aglio Olio sendiri di rumah. Mana tahu kalau-kalau anda boleh

Read More
MakananResipi

Pasti ramai ibu mengandung sedang menunggu due date bukan ? Kelengkapan ibu dan bayi telah tersedia tapi bagaimana pula dengan penjagaan makan untuk ibu yang akan berpantang. Amat penting dalam menentukan pemakanan untuk seorang ibu berpantang kerana semasa proses bersalin sebelum ini ibu mengalami pelbagai tekanan emosi dan perubahan fizikal.

Read More
MakananResipi

Terkenal dengan mengamalkan diet organik yang sihat, Kourtney Kardashian berkata comfort food pilihannya adalah Mac and Cheese bersama daging bakon. “Siapa yang tidak sukakan Mac n Cheese?! “Saya hanya menggunakan kesemua bahan-bahan organik, pasta bebas gluten, sebaiknya keju bukan dari tenusu, kerana anak-anak dan saya tidak makan gluten atau tenusu,”

Read More
MakananResipi

Seronoknya dapat makan aiskrim ketika cuaca panas. Bagi yang ingin menikmati aiskrim tetapi sibuk dalam menjaga kesihatan dan mengambil berat tentang kandungan bahan tambahan pada produk makanan. Wanista memberi alternatif pada anda untuk bikin sendiri aiskrim sihat yang menggunakan bahan segar. BAHAN-BAHAN : 1 kotak besar susu segar 1 botol

Read More