Muka Berseri Guna Daun Jambu Batu, Betul Ke?

Menggunakan alam semula jadi untuk mendapatkan wajah dan rupa paras yang cantik menawan bukan lagi satu rahsia bahkan menjadi ilmu pusaka turun temurun bagi mengekalkan kecantikan abadi sejak zaman berzaman lagi. Dan salah satu ilmu kecantikan yang masih diguna pakai sehingga ke hari ini adalah daun jambu batu.

IKLAN

Dikatakan khasiat daun jambu batu dapat membuatkan raut wajah menjadi cantik berseri dan keasliannya dapat di lihat dengan penggunaan secara kerap dan konsisten.

Sebenarnya banyak khasiat dan kebaikan daun jambu batu yang kita tak tahu, di sini wanista senaraikan kebaikan dan cara menggunakan daun jambu batu untuk wajah!

Bintik Hitam

Foto – Arkib Wanista

Daun jambu batu bagus untuk menghilangkan bintik hitam yang terdapat pada bahagian hidung, pipi dan dagu. Caranya dengan mengambil beberapa helai daun jambu batu dan kemudian di rebus bersama air.

Selepas itu campurkan air rebusan tersebut bersama sedikit serbuk kunyit, kacau campuran tersebut sehingga sebati dan sapu di muka dengan lembut dengan menggunakan hujung jari.

Bilas muka dengan air bersih dan lakukan dua kali seminggu untuk menghilangkan bintik hitam.

Jerawat

Foto – Arkib Wanista

Siapa sangka daun jambu batu boleh menghilangkan jerawat dan bintik-bintik yang terdapat pada wajah. Selain itu, daun jambu batu juga bertindak sebagai anti bakteria dan dapat membantu membuang sel yang menyebabkan jerawat berlaku.

Ambil beberapa helai daun jambu batu dan kemudian jadikannya pes puree. Sapu puree jambu batu tersebut pada kawasan yang berjerawat, biarkan seketika dan kemudian bilas wajah dengan menggunakan air bersih. Untuk menghilangkan jerawat dengan cepat, lakukan kaedah ini secara kerap.

Kulit Cerah

Foto – Arkib Wanista

Untuk makluman semua, daun jambu batu mempunyai kandungan anti oksidan yang sangat tinggi, bukan itu saja terdapat beberapa bahan lain yang terkandung dalam daun jambu batu ini dapat menanggalkan sel kulit mati.

Dan ini sekaligus membunuh bakteria serta membuatkan kulit menjadi sihat, lembut dan tona kulit menjadi cerah.

IKLAN

Cara untuk menggunakan daun jambu batu bagi mendapatkan kulit cerah adalah dengan mengambil beberapa helai daun jambu batu dengan sedikit kunyit dan air ros.

Kacau bahan secara rata kemudian sapukan pada wajah dan leher, biarkan seketika selama 15 minit. Kemudian bilas wajah dengan menggunakan air bersih.

Kulit Berminyak

Foto – 100% Pure

Daun jambu batu boleh membantu menyingkirkan masalah minyak berlebihan yang terdapat pada muka dengan mudah. Caranya adalah dengan mencampurkan dua sudu teh jus lemon bersama pes daun jambu batu dan kemudian gaul kedua-dua bahan dengan sebati.

Selepas itu sapukan pes tersebut pada wajah dan biarkan seketika. Penggunaan jus lemon adalah bagus untuk menyingkirkan kulit yang berminyak dan masalah lain seperti jerawat dan bintik hitam.

Untuk mendapatkan kulit yang cantik dan bebas minyak, lakukan cara ini dua kali seminggu.

Agen Anti Penuaan

Foto – Aethetic Clinic and Medical SPA DC

Bagi wanita tanda-tanda penuaan merupakan perkara yang digeruni oleh ramai wanita, tetapi kini para wanita tidak perlu risau dengan tanda-tanda penuaan lagi, kerana daun jambu batu dapat membantu kamu.

Daun jambu batu mengandungi kandungan anti oksidan yang tinggi dan ianya dapat menghapuskan radikal bebas yang menyebabkan wajah kamu rosak dan menjadi tua.

Dengan menggunakan daun jambu batu, ia akan meningkatkan tona dan tekstur kulit agar tampak sihat dan muda.

Caranya adalah mengambil beberapa helai daun jambu batu dan hancurkan daun jambu batu sehingga menjadi pes dan sapukan pada wajah. Biarkan seketika dan kemudian bilas wajah dengan menggunakan air bersih.

Melegakan Gatal-Gatal

Foto – Beauty Journal

Jika wajah kamu sering mengalami gatal, daun jambu batu dapat melegakan rasa gatal yang dialami. Biasanya perkara sebegini berlaku kepada mereka yang mempunyai alahan dan untuk membunuh kuman yang menyebabkan alahan ini berlaku, layurkan pes daun jambu batu pada kawasan yang gatal dan biarkan ia seketika.

Kemudian bilas wajah dengan air bersih, lakukan kaedah ini berulang kali untuk melegakan rasa gatal yang dialami.

Kebaikan Lain Daun Jambu Batu Untuk Kesihatan

Foto – Arkib Wanista

Sebenarnya daun jambu batu bukan saja bagus untuk mendapatkan wajah bersih, cantik dan berseri, tetapi ia juga bagus suntuk dijadikan penawar bagi yang mengalami masalah seperti:

  • Masalah rambut gugur
  • Luka dan jangkitan
  • Masalah alahan
  • Pengeluaran sperm
  • Kanser prostat
  • Demam denggi
  • Masalah sakit gigi, tekak dan gusi
  • Masalah bronkitis
  • Masalah penghadaman
  • Masalah kencing manis
  • Berat badan
  • Masalah kolesterol tinggi
  • Cirit-birit dan disentri
  • Masalah sistem imun
  • Tahap gula dalam darah rendah
Foto – Arkib Wanista

Daun jambu batu dapat membantu merawat masalah yang disenaraikan di atas. Penggunaan jambu batu yang bukan saja bagus untuk kecantikan tetapi ia juga bagus untuk menguatkan tubuh badan dan mencegah segala masalah kesihatan lain.

Jika kamu ingin mendapatkan wajah serta tubuh yang cantik dan sihat, daun jambu batu adalah penyelesaiannya!

Rujukan: 1, 2, 3, 4

Daun Jambu BatuKebaikan Daun Jambu BatuKegunaan Daun Jambu BatuKuasa Daun Jambu BatuManfaat Daun Jambu BatuWajah Berseri Guna Daun Jambu