Kesihatan

Minum Minyak Zaitun Masa Perut Kosong Dapat 10 Manfaat Kesihatan

Mas Idayu
/
I'm a lazy cat in the dreamland but with music and read Chinese novel as my battery, even a lazy cat can become a cannon folder to write its masterpiece!
Minum Minyak Zaitun Masa Perut Kosong Dapat 10 Manfaat Kesihatan

Minum minyak zaitun di waktu pagi semasa perut kosong sangat bagus untuk kesihatan, biar betul?

IKLAN

Minyak zaitun kaya dengan maltinutrien, asid lemak dan vitamin yang sihat dan bagus pada kesihatan manusia. Dengan mengambil satu sudu minyak zaitun setiap pagi semasa perut kosong akan memberikan manfaat dan kesan kesihatan yang baik untuk diri.

Tak percaya? Ini sepuluh kelebihan minum satu sudu minyak zaitun setiap pagi yang perlu kamu tahu!

#1 Menyihatkan Kulit, Rambut, Kuku & Tulang

Minyak zaitun sangat bagus untuk kesihatan kulit, rambut, kuku dan tulang, dengan minyak zaitun rambut menjadi sihat dan kuat.

Selain itu, ia juga membuatkan kulit menjadi lembut serta dapat memperbaiki keadaan kulit seperti sedia kala. Begitu juga dengan kuku dan tulang, minyak zaitun bagus untuk pertumbuhan yang sihat.

#2 Menurunkan Berat Badan

Foto – Aesthetic Clinic

Bagi yang ingin menjaga berat badan, maka minum satu sudu minyak zaitun di waktu pagi setiap hari adalah cara mudah dan selamat untuk kamu menurunkan berat badan.

Tambahan lagi, minyak zaitun kaya dengan asid lemak yang merupakan jenis lemak baik dan memberi kamu rasa kenyang. Ia sesuai digunakan sebagai pengganti mentega atau keju sewaktu sarapan pagi!

#3 Menyembuhkan Kolon (Usus Besar)

Foto – WebMD

Minyak zaitun juga berupaya melindungi sel daripada risiko penyakit kanser, ia juga mampu meningkatkan keupayaan kolon dan memberi kelegaan daripada di serang rasa sakit sembelit. Jadi jika kamu ingin melindungi kolon atau usus kamu, maka minyak ziatun adalah ubat terbaik untuk kamu gunakan.

IKLAN

#4 Melindungi Jantung

Foto – Go Red For Women

Bukan itu saja, minyak zaitun juga mampu melindungi jantung dari penyakit kolesterol jenis LDL yang menyumbatkan saluran darah dalam jantung. Untuk mengekang masalah salur darah tersumbat di sebabkan kolesterol jahat LDL ini, maka penggunaan minyak zaitun dalam menu makanan harian adalah digalakkan.

#5 Mengawal Tahap Gula Dalam Darah

Foto – Diabetes

Nak turunkan tahap gula dalam darah? Minum minyak zaitun! Minyak zaitun bukan saja boleh menurunkan kolesterol, malah ia juga mampu menurunkan jumlah glukos dalam darah. Ini bermakna minyak zaitun juga sangat berguna buat individu yang mempunyai penyakit diabetes dan masalah sistem kardiovaskular.

#6 Membersihkan Hati

Foto – Harvard University

Hati merupakan organ paling penting dalam tubuh badan manusia kerana ia membersihkan segala bendasing sistem dalaman manusia. Jadi apa yang boleh bersihkan hati kita, jika ia sibuk beroperasi menyedut hampas dalam sistem dalaman?

Jawapannya adalah minyak zaitun! Ya, dengan minyak zaitun, ia boleh detoxkan hati dengan selamat dan berkesan. Caranya ambil suda sudu minyak zaitun dan 1/3 jus lemon campurkan di dalam gelas dan minum. Amalkan dua kali seminggu atau setiap hari.

#7 Melindungi Otak

Foto – Physics World

Minyak zaitun membekalkan 20 peratus jumlah oksigen yang diperlukan oleh otak untuk melindungi dari radikal bebas. Minyak zaitun juga boleh mengekang memori pesakit alzheimer dan masalah mental dari menurun.

Minyak zaitun juga berupaya meningkatkan ingatan dan juga berupaya menurunkan tekanan atau depresi individu. Oleh itu, minyak zaitun adalah ubat terbaik untuk meningkatkan ingatan dan menghilangkan rasa tertekan.

#8 Meningkatkan Sistem Imun Badan

Foto – Academy of Nutrition

Minyak zaitun yang kaya dengan asid lemak merupakan aspek penting dalam meningkatkan pelbagai jenis sistem imun badan manusia. Dengan pelbagai wabak dan penyakit yang berleluasan pada ketika ini, minyak zaitun sangat bagus dimasukkan dalam menu rutin harian bagi meningkatkan sistem imun badan kita semua.

#9 Mengurangkang Radang

Foto – Happy Mammoth

Minyak zaitun bertindak seperti ibuprofen yang berupaya mengurangkan masalah radang yang dihadapi manusia. Kajian mendapati pengambilan 3.4 sudu minyak zaitun memberi kesan sebanyak 10 peratus penggunaan dos ibuprofen pada tubuh.

Penggunaan minyak zaitun lebih baik dari ibuprofen kerana ia bersifat semula jadi dan tidak berbahaya kepada kesihatan kita.

#10 Membesarkan Payudaya!

Foto – Our Everyday Life

Rasa payudara kecil? Nak besarkan tapi takut nak cuba produk-produk yang ada di pasaran? Nah, minyak zaitun adalah rahsia terbaik untuk kamu guna, bagi membesarkan saiz payudara kamu dengan selamat dan secara semula jadi!

Caranya adalah sapu minyak zaitun pada payudara dan urut dalam pusingan jam selama 10-15 minit setiap hari.

Selamat mencuba!