Kesihatan

Nak Kurus? Bakar Lemak Dan Kalori Dengan Senaman Panjat Anak Tangga

Mas Idayu
/
I'm a lazy cat in the dreamland but with music and read Chinese novel as my battery, even a lazy cat can become a cannon folder to write its masterpiece!
Nak Kurus? Bakar Lemak Dan Kalori Dengan Senaman Panjat Anak Tangga

Tanya saja pada mana-mana wanita di dunia, siapa yang tidak mahu kelihatan kurus dan sihat bukan?

IKLAN

Tapi dengan kesibukan kehidupan, bila masa pula kita semua sempat mahu melakukan aktiviti senaman selama sejam hatta 30 minit sekali pun. Adapun pada masa kini, ramai wanita yang memfokuskan gaya pemakanan yang sihat untuk mendapatkan berat tubuh yang ideal dan dalam masa yang sama dapat mengekalkan kesihatan.

Well, gaya pemakanan yang sihat adalah salah satu cara tapi itu tidak cukup, kamu juga perlu melakukan sedikit aktivit senaman untuk membakar kalori dan lemak-lemak degil yang terdapat dalam tubuh. Dan yang paling mudah, adalah memanjat tangga!

Kebaikan Panjat Tangga Yang Ramai Tak Tahu

Mungkin ada dikalangan kita semua tidak sedar bahawa aktiviti memanjat tangga merupakan kaedah terbaik untuk membakar kalori dan lemak dalam badan. Lagi pula, aktiviti memanjat tangga sangat mudah dilakukan dan tangga merupakan ‘alat senaman’ yang mudah dijumpai di mana-mana sahaja.

Seperti tangga di pejabat, tangga di kawasan pengangkutan LRT, Monorail, tangga jejantas atau mana-mana yang terdapat di sekitar kamu. Ingin tahu apa lagi kelebihan memanjat tangga untuk kamu, baca artikel sampai habis!

#1 Kamu membakar 0.17 kalori dalam setiap langkah yang kamu panjat!

Foto – The National

#2 Panjat tangga menjaga kesihatan dari serangan sakit jantung, diabetes, strok dan kanser.

Foto – Better Health Kare

#3 Aktitivi memanjat tangga adalah gaya klasik untuk membakar kalori dalam masa yang singkat.

Foto – First Cry Parenting

#4 Kamu dapat bakar lebih banyak kalori apabila memanjat tangga sambil memakai kasut tumit tinggi!

Foto – Freepik

#5 Tahu tak tujuh minit kamu memanjat tangga, dianggarkan dapat menurunkan separuh risiko serangan jantung dalam masa 10 tahun lagi.

Foto – The Conversation

#6Β  Naik turun tangga bukan saja bagus untuk membakar kalori dan lemak, tetapi ia juga bagus untuk menguatkan otot dan sendi!

Foto – Coach Up

#7 Bagi yang ingin dapatkan kawalan tubuh badan yang seimbang, maka senaman memanjat tangga adalah aktiviti yang terbaik.

Foto – 9Coach

Soal Jawab Tentang Aktiviti Memanjat Tangga

Ramai juga sebenarnya persoalan mengenai aktiviti memanjat tangga ini, almaklum sebelum ini ramai yang menyangka bahawa aktiviti seperti berjalan laju, berlari dan sebagai sudah cukup bagus untuk membakar kalori.

Tapi kini, dengan melakukan aktiviti memanjat tangga seolah-olah tiket mudah bagi wanita yang ingin membakar lemak dan kalori.

Ini adalah beberapa soalan yang sering di tanya oleh wanita yang mahukan kepastian tentang aktiviti memanjat tangga ini!

IKLAN
Foto – To Be Stronger

#1 Adakah Memanjat Tangga Sambil Berlari Bagus?

Jawapan: Ya, aktiviti memanjat tangga sangat berkesan bagi membina momentum larian, kuasa, ketangkasan dan kecergasan kardiovaskular.

Jadi berlari sambil menaiki tangga sangat bagus menggerakkan pelbagai bahagian otot kaki dan dalam masa yang sama diri kamu dapat membakar 889 kalori dalam tempoh sejam larian bagi wanita yang berat sebanyak 64 kg!

Foto – Fitbit Blog

#2 Adakah aktiviti Memanjat Tangga Merupakan Senaman Kardio?

Jawapan: Ya, aktiviti memanjat tangga merupakan senaman kardio yang sangat bagus untuk membakar kalori dan dalam masa yang sama dapat meningkatkan kekuatan sendi dan otot!

Foto – Map My Run Blog

#3 Bolehkah Kita Lakukan Aktiviti Berlari Menaiki Tangga Setiap Hari?

Jawapan: Tidak di galakkan, aktiviti larian sambil menaiki tanggaΒ  tidak sesuai dilakukan setiap hari kerana ia akan memberi beban yang sangat tinggi pada kaki. Selain itu, aktiviti larian smabil memanjat tangga ini juga tidak boleh dilakukan lebih dari sejam, cukup dengan 30-60 minit sebagai had limit senaman.

Rujukan: 1, 2, 3,