Makanan

11 Kesilapan Besar Kamu Buat Ketika Masak Steak

Mas Idayu
/
I'm a lazy cat in the dreamland but with music and read Chinese novel as my battery, even a lazy cat can become a cannon folder to write its masterpiece!
11 Kesilapan Besar Kamu Buat Ketika Masak Steak

Untuk memasak daging steak dengan betul, bukan semua orang dapat lakukannya. Pasti ramai yang menyangka untuk memasak daging steak ini sangat mudah, tetapi sebenarnya terdapat kesilapan-kesilapan yang biasa kamu lakukan ketika memasak daging steak.

IKLAN

Untuk memasak daging steak dengan betul dan enak, kamu perlu elak lakukan kesilapan ini apabila memasak steak di dapur!

#1 Tak Letak Bahan Perasa

Foto – New York Times

Untuk memasak steak, kamu tidak perlu play safe kerana ia tidak membawa manfaat langsung. Letak garam atau bahan perasa pada kedua-dua belah daging steak dan tinggalkan daging diantara 35 minit hingga ke 40 minit sebelum memasak.

#2 Masak Daging Steak Sejuk

Foto – MSN

Kamu perlu bersabar jika hendak memasak daging steak! Jangan terus masak daging steak yang kamu keluarkan dari peti sejuk, ini akan membuatkan daging steak kamu menjadi separuh masak.

Apa yang perlu kamu lakukan selepas keluarkan daging steak dari peti sejuk, biarkan daging seketika dalam satu jam setengah hingga dua jam (bergantung pada jenis potongan steak dan ketebalan) sebelum mula memasak.

#3 Tidak Keringkan Daging Steak

Foto – iStock

Ramai yang tidak keringkan daging steak sebelum memasak. Untuk dapatkan daging steak yang garing di luar dan lembut di dalam, kamu perlu keringkan daging steak dengan menggunakan tuala kering atau tisu bagi menghilangkan kelembapan pada daging.

#4 Salah Potong Daging Steak

Foto – Serious Eats

Memilih daging steak bukannya mudah tambahan lagi, pelbagai variasi untuk memasak steak seperti contoh T-bones sesuai di masak dengan kaedah memanggang manakala rib eye sesuai di menggunakan pan.

Oleh itu, kamu perlu belajar potongan steak serta stail memasak steak.

Jika kamu rasa leceh, ingat daging steak yang di jual dengan harga yang mahal biasanya sesuai untuk di goreng. Kamu juga boleh bertanya kepada penjual daging untuk dapatkan nasihat dan jawapan tentang teknik masakan yang betul.

IKLAN

#5 Buat Potongan Lurus

Foto – Reader’s Digest

Bukan semua daging perlu membuat potongan lurus pada permukaan daging dan steak tidak perlukan potongan lurus tersebut kerana ia akan menjadikan daging steak kering dan keras. Masak steak tanpa sebarang potongan lurus, kerana lemak yang terdapat pada steak akan membuatkan daging lebih juicy dan lembut.

#6 Membalikkan Steak Sekali Sahaja

Foto – The New Daily

Jika kamu memasak steak dengan hanya membalikkan daging hanya sekali sahaja, jawapannya salah! Cara memasak daging steak yang betul adalah dengan membalikkan daging banyak kali, terutama pada suhu yang tinggi.

Dengan membalikkan daging banyak kali, daging akan cepat masak sehingga 30% dan menjadikan daging steak lebih juicy serta daging masak sama rata.

#7 Hanya Memilih Set Steak Sedia Ada Di Supermarket

Foto – Meat Cut App

Jika kamu memasak seperti chef profesional, jadi kamu perlu dapatkan daging steak dengan potongan yang terbaik di kedai penjual daging. Dapatkan potongan daging steak yang terbaik dari penjual daging dan dalam masa yang sama kamu boleh meminta tips untuk memasak daging steak dengan betul.

#8 Potong Steak Terlalu Awal Selepas Masak

Foto – Insider

Apabila daging steak telah siap masak, pastinya kamu tidak dapat menahan rasa lapar dan ingin segera makan daging steak yang telah siap di masak betul tak. Tahan seketika rasa tersebut dan biarkan daging steak yang telah siap di masak selama 5 hingga 15 minit, agar serat yang terdapat pada daging dapat menyerap segala jus yang ada.

#9 Tidak Guna Termometer

Foto – Wired

Kamu rasa dah profesional dan handal memasak daging steak tanpa perlu guna termometer atau meter suhu. Tindakan sebegitu adalah salah, tidak kira betapa handal dan hebatnya kamu memasak steak, kamu tidak dapat kiraan masa yang tepat.

Daging steak perlu di masak dalam suhu 60°c hingga 65°c untuk medium rare dan 70°c untuk medium well steak. Jadi dengan menggunakan termometer, kamu dapat menentukan jenis masakan daging yang kamu inginkan.

#10 Guna Minyak Masak Bersama Titik Asap Yang Rendah

Foto – Health Hub

Jika kamu memasak daging steak pada suhu dan titik asap yang rendah sekitar 160 darjah, daging kamu akan menghasilkan aroma yang kurang menyenangkan serta toksik akan terhasil. Malah jika kamu guna minyak yang salah juga akan memberi kesan terhadap daging steak kamu.

Apa yang perlu kamu lakukan adalah, masak daging steak pada suhu yang tinggi dengan titik asap yang banyak serta untuk pilihan minyak masak, kamu boleh gunakan minyak masak canola, minyak masak kacang dan minyak masak buah zaitun dara (extra light olive oil).

#11 Tidak Bersihkan Tempat Pemanggang

Foto – The Daily Meal

Untuk memasak daging steak yang sedap dan sihat, kamu perlu bekerja keras sedikit. Setiap kali kamu masak daging steak, bersihkan tempat pemanggang barulah daging steak di masak dengan sempurna.

Pemanggang yang masih panas boleh di bersihkan dengan menggunakan berus dawai bersama sedikit minyak yang di sapu pada pemanggang dan kamu telah boleh guna untuk panggang daging steak yang seterusnya.

Rujukan: 1, 2, 3, 4