Tips - Kecantikan

Auch! Muka Berjerawat, Berapa Kali Boleh Cuci Muka Dalam Sehari Eh?

Mas Idayu
/
I'm a lazy cat in the dreamland but with music and read Chinese novel as my battery, even a lazy cat can become a cannon folder to write its masterpiece!
Auch! Muka Berjerawat, Berapa Kali Boleh Cuci Muka Dalam Sehari Eh?

Auch! Muka berjerawat ni, geram je rasa. Nak picit-picit je jerawat ni tau! Tapi kalau picit jerawat nanti muka berparutlah pula, aduh buat tu salah, buat ini pun salah. Muka dah rasa rimas sangat-sangat ni, nak cuci mukalah!

IKLAN

Nah, mesti anda semua pernah mengalami situasi sebegini bukan? Tapi berapa kali sebenarnya anda boleh cuci muka dalam sehari? Tak kan tak ada limit bukan? Jom ikuti Wanista dalam mencari jawapan terhadap masalah isu ini. Mungkin bagi segelintar wanita menganggap isu mencuci muka ini isu yang ringan tetapi jika anda tidak mengambil berat, wajah anda sendiri yang menjadi bahana kecuaian anda!

Penting Ke Cuci Muka?

Foto – preview.ph

Penting ke untuk mencuci muka? Jawapannya, Ya! Anda harus rajin membersihkan wajah setiap hari tanpa rasa malas! Muka yang kotor akan membuatkan kulit untuk tumbuh jerawat. Meskipun kemunculan jerawat boleh disebabkan oleh pelbagai faktor tetapi wajar yang kotor juga merupakan salah satu penyumbang kehadiran entiti ini.

Dengan membersihkan muka, anda dapat membilas segala kotoran, minyak, dan debu dengan bilasan air bersih. Wajah yang bersih akan membuatkan wajah untuk lebih mudah untuk bernafas dan sekaligus wajah yang bersih akan menjadikan hari anda lebih berkeyakinan dan cergas!

Cuci Wajah Mengikut Jenis Kulit Wajah

Kulit Sensitif

Foto – msdyio.com

Bagi yang memiliki jenis kulit sensitif, anda perlu mencuci muka sekali dalam sehari. Tetapi anda juga boleh mencuci dua kali sehari iaitu pada waktu pagi semasa mandi dan juga pada waktu malam sebelum tidur. Untuk menjadikan kulit wajah lebih sihat dan segar, anda perlu mengunakan toner dan pelembab agar kulit kekal terjaga dan hidrat.

Kulit Kering

Foto – stylecraze

Bagi yang memiliki jenis kulit kering, anda juga hanya perlu mencuci sekali sahaja dalam sehari sama seperti kulit jenis sensitif. Untuk kuring kering anda tidak perlu kerap mencuci wajah, kerana mencuci wajah secara kerap akan membuatkan kulit anda semakin kering dan ini tidak bagus. Oleh itu untuk menjaga wajah dengan baik, cukup mencuci wajah dua kali sehari dan gunakan toner dan pelembab agar kulit anda kekal hidrat, sihat dan tidak kusam.

Kulit Berminyak

Foto – dermascope.com

Bagi yang memiliki jenis kulit yang berminyak anda perlu mencuci muka dua kali dalam sehari. Mencuci wajah pada waktu pagi akan menanggalkan segala minyak yang terkumpul selama anda tidur. Mencuci wajah pada waktu malam pula membuang segala kotoran yang terkumpul sehari suntuk pada wajah.. Disarankan agar anda yang memiliki kulit jenis berminyak ini menggunakan scrub atau exfoliating kulit sebanyak dua kali seminggu agar kulit anda lebih terjaga dan sihat.

Pilih Pencuci Wajah Yang Khas Untuk Kulit Berjerawat

Penting untuk anda yang menghadapi masalah kulit berjerawat menggunakan pencuci muka yang dirumus khas bagi merawat jerawat. Dan sudah tentunya anda harus memilih pencuci muka yang bersesuaian mengikut jenis kulit juga dan bukan sembarangan guna saja!

Jika anda ingin mencari pembersih muka yang sesuai, anda perlu tahu tiga jenis kelompok pemilihan pencuci wajah yang di kongsikan di bawah ini.

IKLAN

Pembersih Wajah Dengan Foam

Foto – allure.com

Kini terdapat pelbagai jenis pencuci wajah dengan kandungan foam di dalamnya. Penggunaan pencuci wajah dengan foam ini dapat membuatkan kulit wajah berasa selesa dan lembut. Antara jenis pencuci wajah jenis foam yang terdapat di pasaran adalah:

  • Pembersih jenis losyen
  • Pembersih jenis krim
  • Pembersih jenis gel
  • Pembersih jenis foam tersendiri
  • Pembersih jenis Aerosol
  • Pembersih jenis skrub

Pembersih Wajah Tanpa Foam

Foto – self.com

Jika anda memilih pencuci muka yang tanpa kandungan foam pula, wajah anda akan bersih dari sebarang sabun. Biasanya produk pembersih tanpa foam ini menyimpan pelbagai bahan yang bermanfaat untuk wajah seperti pelembab dan antioksidan. Antara jenis pembersih wajah yang tanpa foam ini adalah:

  • Pembersih jenis krim
  • Pembersih jenis losyen
  • Pembersih jenis krim sejuk

Pembersih Wajah Scrub

Foto – salonherdis.com

Pembersih wajah jenis scrub ini mengandungi bahan-bahan yang dapat membantu membuang sel-sel kulit mati. Manfaat menggunakan pembersih wajah jenis scrub ini dapat membuatkan kulit wajah menjadi lebih halus.

Sememangnya untuk mencari jenis pembersih wajah yang bersesuaian dengan kulit wajah agak sukar di tambah pula dengan pelbagai jenis produk pencuci muka di pasaran menjadikan kita semua keliru dan rambang mata dibuatnya!

Jika anda mempunyai masalah kulit yang agak serius, disarankan untuk mendapatkan khidmat nasihat doktor dan ketahui jenis pembersih wajah yang sesuai mengikut saranan doktor untuk anda.