Tips

Jangan Lakukan 5 Perkara Ni Kalau Tak Nak Rakan Sekerja Benci!

Malisa Aina
/
Introvert yang hujung minggu dihabiskan dengan melayan Netflix.
Jangan Lakukan 5 Perkara Ni Kalau Tak Nak Rakan Sekerja Benci!

Menjaga tingkah laku di pejabat dapat membuatkan hidup menjadi lebih baik. Kerana keseimbangan dalam berinteraksi dan berkomunikasi akan terjaga dan berjalan dengan sempurna tanpa adanya gangguan dari tingkah laku kita yang kadang tidak kita sedari sangat mengganggu orang lain.

IKLAN

Untuk itu seharusnya kita menjadi bijak untuk tidak melakukan beberapa perkara ini ketika berada di pejabat.

Jangan bercakap kuat/ menjerit

Mengapa anda harus berteriak ketika bercakap dengan seseorang di telefon? Ini tidak hanya mengganggu orang di sekitar bahkan anda akan dilabel dengan imej yang buruk sama sekali. Jadi, rendahkan suara anda pada tahap yang sederhana sehingga tidak menganggu konsentrasi orang lain yang sedang melakukan pekerjaan mereka.

Giphy

Jangan mengintip komputer orang lain

Kebanyakan orang melakukannya tanpa menyedarinya. Mengintip komputer rakan dan cuba untuk melihat sekilas skrin komputer mereka bererti bahawa anda tidak menghargai ruang peribadi orang lain. Semua orang memerlukan privasi semasa bekerja. Anda pun tidak suka jika barang peribadi anda disentuh atau dilihat orang lain kan?

Elak bercakap tentang gaji

Ada yang kurang gemar membincangkan perihal gaji mereka. Hilangkan rasa ingin tahu sama ada gaji anda lebih besar atau lebih kecil jika dibandingkan yang lain. Gaji rakan anda pun sebenarnya bukan urusan anda. Membicarakan pendapatan boleh berakhir pada salah faham.

Giphy

Perlahankan bunyi gajet anda

Secanggih apapun gaget anda dan seberapa besar usaha anda untuk berhubung dengan orang lain di luar lingkungan pejabat melalui alat komunikasi anda, sebaiknya perlahankan bunyi nada gaget. Anda juga tidak pelu menetapkan nada yang akan mengganggu orang lain walaupun anda inginkan keunikan. Ia boleh mengganggu kosentrasi bekerja rakan anda terutamanya jika mesyuarat sedang dijalankan.

Elak terlibat dengan politik/gosip di pejabat

Biasanya ada rakan sejawat yang mempunyai geng atau klik masing-masing jika sudah bekerja lama di situ. Jadi anda tidak dapat lari dari politik atau pun gosip di pejabat. Cuba elak daripada terlibat atau memberi kenyataan yang boleh menyinggung orang lain ataupun hal negatif yang boleh merosakkan hubungan sesama rakan sekerja. Jika ada yang tidak kena, cuba beritahu bos atau majikan mengenai masalah dan cuba selesaikan secara profesional.

Foto – thezoereport.com

Siapa sangka tabiat biasa ini sebenarnya mengundang benci dari pekerja sekeliling.

IKLAN