Makanan

(Tips Masak) 5 Punca Salutan Ayam Goreng Tidak Melekat

Izzah Azizah
/
suka pakai sheet mask and on my way to achieve glass skin. Instagram / Twitter @izzahabaziz
(Tips Masak) 5 Punca Salutan Ayam Goreng Tidak Melekat

Ayam goreng antara menu kesukaan ramai tidak kira orang dewasa mahupun kanak-kanak. Ia dianggap menu yang paling ringkas dan sesuai untuk dinikmat tidak kira masa. Ada banyak resepi salutan ayam terdiri dari produk segera atau resepi tradisional kaedah tersendiri. 

Resepi ayam goreng yang paling sedap bila salutan ia cukup rasa, rangup dan tidak terlerai dari ayam. Wanista pasti ramai yang ternyata-nyata bagaimana nak dapatkan salutan ayam goreng yang melekat dan rangup. Nah, cuba tips dibawah ini.. 

#1 Tidak keringkan ayam

Selesai membasuh ayam anda seharusnya menapis dahulu air lebihan dan kemudian keringkan ayam menggunakan tisu atau tuala. Teknik ini untuk mengelakkan salutan tepung menjadi lembab dan tidak melekat sebaiknya pada kulit ayam. 

Foto – The Spruce Eats

#2 Tapis lebihan tepung

Setiap kali membuat salutan baru anda harus tepuk sedikit bagi mengeluarkan lebihan tepung. Ini supaya tepung yang betul-betul melekat sahaja tinggal sebelum kembali dengan langkah salutan telur dan tepung. 

Foto – tasteofsouthern.com

#3 Keluarkan lebihan tepung sebelum menggoreng

Tinggal seketika ayam yang telah disalut buat beberapa minit sebelum digoreng supaya ramuan lebih mesra. Sebelum mengoreng juga anda harus tepuk lagi lebihan tepung yang tertinggal. 

Foto – Perdue

#4 Sabar 

Ketika mengoreng jangan buat perangai tidak sabar, tunggu sehingga minyak betul-betul panas dan letakkan ayam sedikit jauh. Jangan kerap balikkan ayam itu antara punca salutan mudah terlerai. 

Foto – Michael Ruhlman

Okay dah faham? Selepas ini cuba teknik di atas barulah anak-anak dan suami berselera makan ayam goreng. 

SUMBER

BACA  Fakta 'Mengejutkan' Tentang Biskut Cip Coklat Popular DoubleTree by Hilton