Tips - Kecantikan

Usia Senja Tapi Nampak Belasan Tahun, Ni Panduan Anti-Penuaan Yang Betul

Malisa Aina
/
Love food, sneakers, lipstick, netflix, spotify
Usia Senja Tapi Nampak Belasan Tahun, Ni Panduan Anti-Penuaan Yang Betul

Kamu mesti suka dengar bila anda kawan yang berkata, “Nampak muda, pakai apa ye?”, “Serius nampak macam anak dara, apa rahsia kau ye?”, “Apa rahsia awet muda hah?”. Kata-kata itu membuatkan kamu tersenyum riang. Iyelah siapa yang tak suka dipuji, lagi-lagi bila ada orang cakap diri kita nampak muda walaupun usia sebenar dah boleh kata.

Nak nampak muda belia seperti remaja belasan tahun, ini panduan anti-penuaan yang akan membantu kamu memerangi perubahan kulit yang alami apabila memasuki ‘three siri’ dan ke atas.

Pakai di usia awal

Kamu mungkin berfikir bahawa ia adalah sedikit berlebihan untuk memulakan rutin penjagaan kulit anti-penuaan pada usia muda, tetapi percayalah mengambil langkah berjaga-jaga lebih awal memberi impak besar kepada bagaimana kulit anda akan kelihatan pada masa depan.

Kesederhanaan

Foto – Giphy

Walaupun penting untuk memulakan rutin anti-penuaan di usia awal, itu tidak bermakna kamu perlu memulakan ‘bertan-tan’ produk pada kulit. Banyak produk untuk kulit matang mengandungi bahan-bahan lebih kuat yang mungkin terlalu keras untuk kulit yang lebih muda. Untukย mengelakkan peningkatan kemungkinan jerawat, mulakan dengan produk yang lebih lembut yang menumpukan kebimbangan kulit khusus anda, seperti krim mata atau serum.

Hindari matahari

Tahukah kamu betapa pentingnya menjalani regimen matahari yang konsisten? Kebanyakan tanda-tanda penuaan seperti kedutan, bintik-bintik hitam dan kesuraman disebabkan oleh matahari, jadi lapisan pelindung matahari memberikan perlindungan terhadap sinaran UV yang berbahaya.

Hidrasi

Foto – MyFatPocket

Kulit yang hilang kelembapan akan kelihatan cepat tua. Jadi untuk mencapai kulit yang muda dan berseri seperti yang ada lihat pada selebriti Korea, kamu perlu menggunakan pelembap harian dengan rumusan bahanย antioksidan dan asid hyaluronik, dan retinoid. Asid hyaluronik adalah penghidrat berat dan antioksidan seperti vitamin A atau C akan mengembalikan kedutan, garis halus, dan kulit kusam. Retinoid mampu meminimum serta menghalang kemunculan age spot pada kulit.

Pemakanan sihat

Kulit kita mendapat nutrien daripada makanan yang dimakan. Jadi cara untuk memastikan kulit yang sihat adalah dengan makan makanan yang seimbang yang tinggi vitamin dan antioksidan seperti buah-buahan, sayur-sayuran serta ikan.

Tidur yang betul

Foto – Bustle

Pernahkah kamu bangun tidur dengan kedutan yang penuh di wajah? Ia adalah kedutan tidur yang terbentuk apabila kamu tidur meniarap, wajah ditekan pada bantal. Jadi, bila bangun muka penuh berkedut, cuba tidur mengiring dan muka tidak terlalu ditekan.

Tangan dan leher juga dijaga

Ada tak antara kamu yang hanya menjaga kebajian muka tapi dilupanya leher? Leher hitam dan berkedut, langsung diendah? Kalau boleh gunakan krim matahari dengan SPF, pelembap dan serum harian di kawasan-kawasan tubuh yang terdedah kepada matahari.

Tak lecehkan nak awet muda. Asalkan kamu mula di usia muda dan disiplin, nescaya kamu miliki kulit idaman bak Bae Suzy.

Selamat Beramal!

RUJUKAN

Komen Anda