Cinta & Perhubungan

‘Jampi Pengasih’ Dari Al-Quran Untuk Buat Suami Sayang Pada Kita

Afiqah Syamin
/
Bukan hipster atau hijabista, cuma seorang gadis yang cintakan tradisi, bersifat feminin dan amat menghargai setiap bait lirik dalam lagu dan muzik ciptaan Coldplay. Fesyen? Sangat obses dengan karya rekaan Guo Pei, Oscar de la Renta dan Dolce & Gabbana ❤️
‘Jampi Pengasih’ Dari Al-Quran Untuk Buat Suami Sayang Pada Kita

Adatlah bila dah berumah-tangga, perselisihan faham tu ibarat perkara yang sudah boleh dihadam bagi kebanyakan pasangan suami isteri. Bila bergaduh, sudah tentu kita saling mencari jalan bagaimana hendak menenangkan atau memujuk pasangan kita betul tak?

Memujuk isteri atau suami adakalanya lebih sukar kerana masing-masing mempunyai ego, ia tidak semudah memberi sejambak bunga ros seperti zaman-zaman bercinta dahulu.

Justeru, kekuatan mental amat diperlukan bahkan pasangan suami isteri seharusnya bijak mengawal emosi agar tidak bertelagah secara keterlaluan sehingga menjatuhkan talak atau mencederakan. Salah satu amalan dalam rumah tangga ringkas yang boleh kita ramai-ramai praktikan adalah dengan menggunakan ayat dari Al-Quran.

Sumber: annahariri.com

Selain doa Nabi Yusuf, ini Wanista kongsikan beberapa potong ayat dari surah Al-Quran yang boleh dimanfaatkan untuk melembutkan seterusnya buat pasangan lebih mengasihi kita.

Surah Yassin Ayat 36

Maksudnya: “Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya”. 

Surah Al-Hujurat Ayat 13

Maksudnya:“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).” 

Surah Ali-Imran Ayat 14

Maksudnya:Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang dingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; hartabenda yang banyak berpikul-pikul, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).”

Surah Ali-Imran Ayat 31

Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad): “jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutlah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” 

Syarat Untuk Doa Diterima Allah

Antara adab-adab berdoa hendaklah memulakan dengan memuji-muji Allah Taala terlebih dahulu kemudian disusuli dengan selawat ke atas Rasulullah S.A.W. Pastikan niat dibetulkan terlebih dahulu dan juga cara-cara kita berdoa hendaklah tidak melanggari syariat yang telah ditetapkan oleh Islam.

Ketahuilah bahawasanya al-Quran adalah kalam yang paling baik dan paling sempurna untuk manusia berhubung dengan Allah Taala (berdoa). Sehinggakan maksud solat dari segi bahasa juga ditakrifkan sebagai doa. 

Tonton Video Penerangan Adab Dalam Berdoa

Selamat beramal! ❤

RUJUKAN

Komen Anda