Tips - Percintaan

Bercinta Dengan Orang Muda, Ini Yang Perlu Anda Tahu

Izzah Azizah
/
suka pakai sheet mask and on my way to achieve glass skin. Instagram / Twitter @izzahabaziz
Bercinta Dengan Orang Muda, Ini Yang Perlu Anda Tahu

Cinta itu buta, membutakan apa sahaja.

IKLAN

Pasangan yang mempunyai jarak umur yang jauh berbeza bukan lagi topik yang pelik untuk dibicarakan. Malah para selebriti tempatan pun ada yang sampai ke jinjang pelamin, paling terbaru iaitu Fazura, 34 dan Fattah Amin, 27. 

Wanista percaya pasti ada diantara pembaca kami sedang mengulit cinta dengan pasangan yang lebih muda. Orang dulu-dulu kemain menegah biar cari bakal suami yang matang umurnya tapi angka yang besar tidak mematangkan sikap dan akhlak individu itu.

Khas untuk anda yang mempunyai hubungan istimewa dengan kekasih ‘bawah umur’, ini yang patut anda tahu untuk menjaga rasa cinta, tolak ansur dan sebagainya dengan si dia.

Jangan terlalu fokus pada ‘umur’

Jangan jadi jarak umur anda sebagai alasan untuk anda sentiasa berbalah dengan si dia. Banyak lagi perkara yang anda boleh fokuskan dalam hubungan selain umur. Biasalah manusia, bila ada benda tak kena mulalah mahu bangkit benda-benda yang tidak sepatutnya. Sebaiknya, berbicaralah dan bukan menambah lagi minyak kedalam bara api.

Mariah Carey dan kekasih Bryan Tanaka jarak umur 13 tahun. Foto – Wetpaint

Sedia menerima kritikan

Mulut tempayan boleh tutup, mulut orang telinga sendiri kena tahan. Hendak atau tidak mahu anda dan pasangan sentiasa kena sabar dengan setiap kritikan dan soalan janggal dari keluarga, rakan atau kenalan. Pasti ada diantara mereka sentiasa mahu kesahihan tentang hubungan anda. Anda dan pasangan harus tahu untuk mengawal situasi dan perasaan.

Kourtney Kardashian beza 15 tahun dengan cinta hati Younes Bendjima. Foto – The Cheat Sheet

Bertolak-ansur

Bila lahir dalam dua zaman, mesti anda dan si dia punya pandangan yang berbeza termasuklah dari segi minat. Bertolak-ansur dalam apa jua perkara itu kunci untuk mengelak dari ‘perang besar’. Jangan sesekali untuk mengkritik tapi cuba untuk memahami dan belajar tentangnya. Manalah tahu selepas ini anda dan si dia boleh travel time bersama, kenal dunia masing-masing. 

Pengarah Fifty Shades ini berusia 51 tahun dan suaminya pula 27 tahun. Foto – Getty Images

Jalan cinta yang berjaya?

Bersikap adil, bukannya sebab anda lebih tua anda mahu berkuasa atau mengongkong keatas kekasih. Sebenarnya tak kisah pun tentang umur, paling penting ialah sentiasa bekerjasama untuk hubungan ini berjaya. Bercinta sahaja seperti pasangan yang lain, anda dan dia tetap manusia biasa yang saling menyayangi. 

Terbaru, Zara Zya 35 tahun hangat bercinta 27, Hafreez Adam. Foto – MStar

Percayalah, jodoh, maut, rezeki dan apa sahaj ketentuan dalam hidup ini semuanya sudah tertulis. 

IKLAN