Info Menarik, Tips

Terapi Harian! 19 Tips Untuk Hidup Lebih Tenang & Bahagia

Malisa Aina
/
petite, nail biter, foodaholic
Terapi Harian! 19 Tips Untuk Hidup Lebih Tenang & Bahagia

Ada orang kaya harta-benda, tapi hatinya rasa tak bahagia dan tenang.

Ada orang punya suami dan isteri yang hebat, tapi masih lagi tidak bahagia.

Ada orang mempunyai keluarga ternama tapi jauh di sudut hati terasa kosong.

Foto – Mashable

Kenapa?

Semua orang inginkan kebahagiaan. Tak ada orang yang tak mahu hidup bahagia. 

Walaubagaimanapun, ada ketikanya hati berasa tak bahagia dan tenang. Bila lihat kebahagiaan orang lain, kita berasa gusar. Berasa serba tak cukup, serba tak kena. Mungkin kita tidak kaya. Mungkin juga pasangan kita tidak cukup membahagiakan. Mungkin kerjaya kita tidak sehebat kawan, kiranya pelbagai persoalan bermain di minda.

Apakah sebenarnya kecukupan itu yang membawa kebahagiaan? Jadi, bagaimana kita ingin mendapatkan kebahagiaan apatah lagi ketenangan?

Foto – Tumblr

Berdoa/Solat

Ada masalah atau sedang susah hati? Daripada anda layankan dan fikirkan perasaan tersebut, adalah lebih baik anda “mengadu” dengan Tuhan. Bukankah doa boleh memberi pengharapan dan menambah keyakinan seorang insan terhadap penciptanya.

Tidur dan rehat yang cukup

Tidur dan rehat yang cukup amat penting bagi kesihatan mental dan fizikal kita. Menurut satu web kesihatan, prestasi sewaktu anda berjaga bergantung kepada apa yang berlaku semasa anda tidur.

Bahagikan tugas 

Sentiasa ingat bahawa anda seorang manusia biasa yang hanya punya dua kaki dan dua tangan, dan tidak mempunyai super power. Jadi jangan paksa diri untuk lakukan semua perkara. Minta bantuan orang lain untuk ringankan beban anda. Contohnya, jika anda seorang bos, delegasikan tugas pejabat dengan baik kepada pekerja anda. Untuk suami isteri pula, kongsi tanggungjawab dalam membangunkan keluarga secara saksama.

Belanjakan wang ikut kemampuan 

Antara faktor utama manusia tidak bahagia, tertekan dan sengsara dalam hidup adalah bebanan hutang. Bak kata pepatah, biar papa asal bergaya. Jadi rancang kewangan anda dengan baik dan berbelanjalah mengikut kemampuan. Jangan lupa diri setiap kali dapat gaji tapi akhirnya susah hati pada hujung bulan kerana kehabisan wang. Setkan keutamaan anda dan jadi bijak dalam membezakan antara kehendak dan keperluan.

Jaga bahasa dan pertuturan

Jangan kerana mulut badan binasa. Orang yang bermulut jahat dan suka memfitnah tentunya akan tidak disukai oleh masyarakat, termasuk rakan-rakan dan keluarga anda juga. Akibatnya semua orang di sekeliling akan mula menjauhkan diri daripada anda.

Amalkan pemakanan yang sihat

You are what you eat! Pemakanan yang sihat akan mengurangkan risiko anda daripada menghidapi penyakit-penyakit berbahaya.

Jadi pengemas

Pastikan semua barang- barang anda tersusun. Jadi kehidupan seharian anda akan menjadi lebih teratur. Anda tentu tidak mahu terlewat pergi ke kerja kerana mencari kunci rumah yang berada…. ntah di mana… bukan?

Isi masa terluang dengan baik

Isi masa terluang anda dengan aktiviti yang berfaedah atau boleh menghiburkan anda. Misalnya jika anda menaiki pengangkutan awam, masa menunggu kadang-kadang boleh buat anda tertekan bukan? Isi masa tersebut dengan aktiviti yang relevan dan anda suka seperti mmbaca buku atau mendengar muzik.

Ambil masa untuk bersendiri

Menurut psychologytoday.com, bersendirian penting untuk membolehkan anda menenagkan fikiran, meningkatkan produktiviti dan konsentrasi, memberi peluang anda mencari diri sendiri, berfikir lebih dalam, meningkatkan kualiti dalam perhubungan dengan orang lain dan menyelesaikan masalah dengan lebih mendalam.

Bermain dengan kanak-kanak /bayi atau binatang peliharaan

Ini tips yang pernah penulis tonton daripada satu program Tv oleh pakar motivasi Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah. Menurut beliau, mendukung bayi adalah antara cara untuk menghilangkan stress. Kesan yang sama dapat dirasai dengan bermain dengan haiwan peliharaan seperti kucing.

Senyum dan ketawa

Senyum dari sudut saintifiknya akan merembeskan Endorphins yang akan membuatkan kita lebih tenang dan ceria. Menurut longevity.about.com, senyuman akan membuat seseorang menjadi lebih menarik, mengubah mood, menghilangkan stres, meningkatkan sistem imunisasi, mengurangkan tekanan darah dan membuatkan seseorang lebih awet muda.

Cintakan kerjaya anda 

Kerjaya anda seolah-olah  sebahagian daripada hidup anda. Kebanyakan masa anda dihabiskan untuk bekerja. Jika anda tidak sukakan atau tertekan dengan kerjaya anda, tentu sekali anda akan berasa tidak bahagia secara tidak langsung.

Berhenti bergosip tentang orang lain

Orang yang sibuk bercakap hal orang lain adalah orang yang suka bersangka buruk dan suka mencari kesalahan orang lain. Sebenarnya, secara tidak langsung, tabiat seperti ini membawa kesan negatif kepada diri sendiri juga.

Lupakan kenangan pahit

Past is past. Jangan biarkan diri anda terbelenggu dengan masa silam anda yang kurang enak. Pandang ke hadapan dan lupakan saja perkara itu. Anggaplah pengalaman pahit anda sebagai pengajaran dan pengalaman hidup yang mematangkan diri anda.

Bersyukur

Orang yang sentiasa punya rasa tidak puas hati dan iri hati dengan orang lain tidak akan bahagia. Belajarlah bersyukur dan menghargai apa yang anda ada. Cuba pandang nasib orang lain yang lebih teruk daripada anda dan berhenti bandingkan diri anda dengan orang lain.

Berfikiran positif 

Pandang setiap perkara daripada sudut positif. Setiap perkara mesti ada pros dan cons nya. Berhenti merungut dan bersangka buruk dengan orang lain. Buka hati dan minda anda seluasnya.

Anggap kehidupan sebagai proses pembelajaran 

Apa sahaja yang anda lalui, itu merupakan satu perjalanan hidup. Guru terbaik adalah pengalaman hidup anda sendiri. Jadi jangan ada penyesalan dalam hidup anda sehingga membelenggu dan menghalang anda daripada bergerak ke hadapan.

Jadi pemaaf 

Life is too short to waste time hating. Belajar untuk memaafkan insan-insan yang pernah berbuat salah kepada anda. Sebelum tidur cuba untuk maafkan semua orang di sekeliling anda. Mungkin untuk sesetengah kes serius, anda mungkin memerlukan masa untuk berbuat demikian. Ambillah seberapa banyak masa pun namun jangan berhenti mencuba. Time heals everything.

Bersedekah

Menurut satu kajian yang dijalankan oleh Prof. Baris K Yoruk dari Universiti Albany-SUNY New York, Amerika Syarikat, amalan bersedekah boleh mengurangkan stres dan membuatkan tekanan darah menjadi normal. Kajian yang dibuat ke atas sekumpulan individu dari tahun 2001 sehingga 2007 itu mendapati, individu yang sering bersedekah kurang mengalami stres, hipertensi, penyakit sendi artritis dan masalah psikologi berbanding individu yang kurang bersedekah.

Foto – Tumblr

Komen Anda