Berita & Isu Semasa, Cinta & Perhubungan, Pilihan, Tips

25 Info Serius Dan LOL Tentang Lelaki… Yang Wanita Perlu Tahu

Aida Sue
/
Seorang pencinta sosial media, Aida Sue bukan hanya menulis, tetapi juga seorang tweep dan Instagrammer yang setia. Suka makan, fesyen, kopi dan melancong. Twitter/Instagram : @AidaSue
25 Info Serius Dan LOL Tentang Lelaki… Yang Wanita Perlu Tahu

 

Jangan terlalu yakin bahawa anda sudah kenal seorang lelaki, teman elaki dan suami anda kerana mungkin ada aspek diri mereka yang tidak anda ketahui. Fakta-fakta berikut merupakan sebahagian daripada aspek dan kualiti seorang lelaki. Ada yang mengikut kajian, ada juga yang merupakan pandangan mereka melalui pengalaman sendiri.

IKLAN

1. Seorang lelaki yang melontarkan kata-kata maaf kepada seorang wanita boleh meningkatkan kesihatannya terutamanya jantung dan mampu memanjangkan jangka hayat lelaki. Tapi jika perempuan pun suka marah-marah, lelaki boleh cepat kena sakit jantung. Hehe.

2. Ramai lelaki mengakui memahami pasangan mereka luar dan dalam tetapi sebenarnya mereka tak kisahpun atau tak pernah ambil tahu saiz baju pasangan, minyak wangi kegemaran, bunga kegemaran, dan kadang-kadang tarikh lahir atau anniversary pun tak tahu. Perkara macam ni memang kebanyakkan lelaki ambil mudah saja.

3. Tinjauan mendapat 1 dari 10 lelaki tidak mengetahui tarikh lahir isteri mereka. malah 1/3 lelaki langsung tak mengetahui jenis pewangi kegemaran isteri. Kajian ini telah dilakukan terhadap 2000 lelaki oleh kedai The Perfume Shop.

4. 27% lelaki membelikan isteri/pasangan mereka pakaian dan pakaian dalam tetapi saiznya salah.. Dan yang lebih teruk, 1/3 dari pasangan ini sampai bergaduh disebabkan salah beli pewangi! LOL

5. Sebanyak 61% lelaki yang ditanya mengakui majoriti dari mereka langsung tidak ingat butiran penting mengenai isteri/pasangan mereka walaupun ia mungkin perkara kecil. Jadi tak hairan lah kalau lebih 50% wanita berpendapat lelaki perlu letakkan usaha lebih lagi untuk mengetahui segala-galanya mengenai pasangan mereka.

6. 80% lelaki percaya wanita akan mengetahui segala-galanya mengenai pasangan mereka daripada warna mata hingga jenama losen dan bedak yang lelaki gunakan. Kebanyakkan lelaki expect wanita mengetahui segala-galanya tentang mereka tetapi tidak sebaliknya kerana menganggap wanita lebih perlu sensitif terhadap keperluan lelaki.

7. Menurut kajian juga, walaupun majoriti lelaki tahu pewangi yang digunakan pasangan/isteri mereka, sebanyak 22% lelaki membeli jenama pewangi yang SALAH sebagai hadiah.

8. Lelaki yang masih ada teruna biasanya lebih pemalu bila berhadapan dengan wanita tetapi tidak bagi yang tiada teruna. Dan si teruna juga biasanya sanggup menghabiskan wang ringgit dan masa untuk memikat gadis idamannya. Kiranya macam naif lah ni. Haha.

IKLAN

9. Pergaulan antara lelaki dan perempuan membuatkan keupayaan untuk belajar/memahami  lelaki akan menjadi kurang. Melihat pada suasana pergaulan lelaki dan perempuan dalam masyarakat kita bermula seawal dari zaman persekolahan, kira tak hairanlah kenapa wanita menguasai lelaki di dalam bidang pembelajaran. Lagipun lelaki ni lebih suka perkara yang praktikal daripada membaca buku saja.

10. Menurut kajian juga, apabila lelaki melihat perempuan cantik dan menarik, keupayaan lelaki untuk membuat pilihan bijak untuk kebaikan masa depan mereka akan BERKURANG. Haha. Lelaki akan memilih ganjaran masa kini berbanding ganjaran masa depan.

11.Seorang lelaki itu mungkin ada sikap playboy, tetapi selalunya sebelum tidur mereka akan selalu fikir mengenai seseorang yang dia suka dan sayang. Hehe. Sweet.

12. Lelaki biasanya berusaha keras untuk mendapatkan gadis yang telah menolak mereka, dan ini membuat ia lebih sukar bagi mereka untuk menerima kekalahan mereka.

13. Berhati-hati kerana ada lelaki yang menyampaikan gossip dan khabar angin lebih cepat dari wanita.

14. Jika seorang lelaki memberitahu anda tentang masalah mereka , dia hanya memerlukan seseorang untuk mendengar masalahnya saja. Anda tidak perlu memberi nasihat kerana kadangkala dia hanya tidak mahu berseorangan menghadapi masalah.

15. Fantasi seorang lelaki tiada hadnya. Jadi lelaki yang suka berfantasi awek cun, makwe lawa, tu normal lah.

16. Tak semua lelaki mudah untuk membuat keputusan. Jadi kalau ada perkara yang memerlukan jawapan atau keputusan muktamad, sebagai pasangan mereka, bantu mereka ya.

17. Seorang lelaki dengan serta-merta boleh tahu jika seorang perempuan suka dia tetapi tidak dapat memastikan kecuali gadis itu memberitahu dia.

18. Lelaki benar-benar fikir bahawa perempuan adalah pelik dan sukar difahami,  dan mempunyai keputusan yang tidak menentu tetapi masih menyayangi pasangan mereka.

19. Kadang-kadang apabila wanita membebel, lelaki lebih suka diam diri dan relaks. Bukannya mereka ambil remeh, tetapi tak mahu tambah bara dalam hati wanita. Dan apabila ada masalah timbul, biasanya lelaki lebih diam dan cool serta memikirkan jalan penyelesaian.

20. Apabila anda menangkap suami/pasangan adan menipu pada anda dan dia meminta peluang kedua, berikan peluang itu kepadanya. Tetapi apabila anda menangkap dia lagi dan dia meminta peluang sekali lagi, abaikan dia dan tinggalkan dia.

21. Percayalah, pasangan anda mencintai anda lebih daripada anda menyayangi mereka JIKA mereka serius dalam perhubungan. ;)

20. Seorang lelaki baisanya akan sukakan permainan video dan bola sepak, sama seperti wanita yang suka bershopping dan mekap serta pakaian cantik! Kan compliment each other tu. :p

21. Kebanyakkan lelaki sukakan wanita yang mempunyai ciri-ciri seperti ibu mereka. Jadi pandai masak dan bakar kek tu satu advantage. Selalulah masak makanan kegemaran pasangan anda, dan kalau tak tahu masak tu, sila belajar.

22. Wanita perlu menjaga kebersihan diri kerana itu yang disukai suami dan pasangan anda. Kena selalu wangi dan pandai jaga penampilan diri. Sekarang pun dah banyak tips dan cara penjagaan diri di internet dan buku, semua dihujung jari! :)

23. Kebanyakkan lelaki yang TERLALU menjaga penampilan diri, biasanya tak tahu buat kerja-kerja rumah seperti bertukang, betulkan paip dan kemas rumah. Jaga-jaga.

24. Anda boleh memberitahu jika seorang lelaki benar-benar sakit atau dalam kesakitan apabila dia menangis di hadapan anda! Kalau anda bergaduh dengan pasangan anda dan dia menangis kerana anda, hargailah airmata itu kerana lelaki sukar mengalirkan air mata. Tapi ada juga lelaki yang pandai bersandiwara dengan airmata.

25. Last but not least, kebanyakkan lelaki memang pernah lihat video porno atau lucah. Ada tu yang suka tengok on daily basis. Ini bukan perkara pelik. Ini normal bagi seorang lelaki. :)